|
Szachy | krol | hetman | wieza krolewska | wieza hetmanska | skoczek | goniec | pionek |
Szachy australijskie | krol | hetman | glu | boxer | skoczek | kameleon | pionek |
krol | Porusza sie i bije identycznie jak w szachach, moze roszowac. |
hetman | Porusza sie i bije jak w szachach z jednym wyjatkiem: moze przeskoczyc przez figure stojaca napolu tuz przed, za lub obok niego, w linni prostej lub na ukos. |
glut | Porusza sie jak hetman z szachow. Istota gluta (z ang: glue: klej) jest to, ze wszystkie sasiadujace z nim figury przeciwnika sa tzw. zaglutowane czyli nie moga sie ruszyc (wlacznie z krolem). Glut nie bije |
boxer | Boxer porusza sie identycznie jak szachowa wieza, jednak ma zupelnie inne wlasciwosci: bije na polu, ktore znajduje sie na przecieciu lini (nie diagonali) na ktorej stoi boxer i krola tego samego koloru. |
skoczek | Porusza sie i bije tak jak zwykly skoczek, tylko ze ma o jedno pole dluzszy zasieg, tzn. 2 i 3 pola do przodu, tylu, w boki i o jedno w prawo i w lewo. |
kameleon | Porusza sie jak zwykly goniec, jednak sam w sobie nie posiada wlasciwosci bijacych. Jedyna zaleta kameleona jest jego zdolnosc upodabniania sie do figur przeciwnika ktore stoja w najblizszym jego sasiectwie. np. kameleon stojacy kolo hetmana i skoczka ma wlasciwosci tych dwoch figor jedoczesnie, jednak w chwili opuszczenia ich sasiectwa staje sie znowu bezuzyteczny. |
pionek | Porusza sie jak wieza, jednak np. bialy pionek nie moze znajdowac sie na linni pierwszej. Pionek podlega promocji i moze zamienic sie w dowolna figure oprocz krola. Dosyc skomplikowana sprawa sa wlasciwosci bijace pionka: sam jeden pionek niczego nie moze zbic, figura zostaje zbita jezeli stoi pomiedzy dwoma pionkami w linni prostej. np. pionki stoja na e4 i g4 wiec figura stojaca na f4 jest bita (po prostu zdejmowana) |
Zasady gry w Szachy australijskie:
1. | Gra nie polega na zamatowaniu krola przeciwnika, tylko jego zbiciu. Przyznam ze brzmi to co najmniej dziwnie, ale po przeczytaniu reszty regul wszystko mam nadzieje sie wyjasni. |
2. | Jezeli krol przeciwnika jest zaglutowany to wystarczy go zaatakowac dowolna inna figura posiadajaca wlasciwosci bijace i jest koniec partii, nawet wtedy gdy krol ma pole ucieczkii (ale jest zaglutowany i nie moze sie ruszyc). |
3. | Jezeli krol przeciwnika znajdzie sie na polu przeciecia liniowego Twojego krola i boxera, jest automatycznie zdejmowany z szachownicy i wygrywsz partie. Niewazne ze Twoj boxer stanal na polu bitym przez np. skoczka przeciwnika bo boxer zdazyl w czasie swojego ruchu udezyc i powalic krola przeciwnika. |
4. | Jezeli kamelon znajdzie sie na polu przemiany i w sasiedztwie pionka przeciwnika to upodabnia sie do tego pionka i jednoczesnie sie promuje jest wiec wszystkimi figurami naraz. zobacz |
5. | Zalozmy ze przeciwnik dal Ci mata (w sesie szachowym) to wcale nie oznacza ze przegrales bo mozesz np. zaglutowac figure, ktora cie matuje, albo w miare mozliwosci zbic ja boxerem, lub jezeli stoi pomiedzy twoimi dwoma pionkami po prostu ja zdiac. |
6. | Jezeli przeciwnik zagral na pole, lub zbil Ci figure ktora stoi w bezposrednim liniowym sasiedztwie twoich dwoch pionkow to ja zdejmujesz i wykonujesz jeszcze roch. |
7. | Zalozmy ze biale pionki stoja na b4 i d4 a czarny pionek na a4, jezeli w tym momecie zawodnik grajacy czarnymi zagra pionkiem na c4 zaistnieje tzw. miedzyczas czyli jednoczesnie zostaje zbity bialy pionek na b4 i czarny na c4 a nastepny roch nalezy do czarnych. zobacz |
8. | Krol nie moze podchodzic bezposrednio pod kameleona (jednak moze wchodzic na pole dzialania kameleona gdyz on sam w sobie nie ma wlasciwosci bijacych). Kameleon natomiast moze podchodzic pod krola i sie do niego upodobnic. |
9. | Kiedy figura jest zaglutowana traci wszystkie swoje właściwości i nie można się do niej upodobnić kameleonem. |
10 przykazan dobrego Australijczyka
1. | Siadajac do partii szachow australijskich zapomnij o zasadach obowiazujacych w normalnych szachach. |
2. | Nie przejmuj sie ze na poczatku ta gra wyda Ci sie chora i cholernie trudna, tez to niedawno przezywalem. |
3. | Nie przejmuj sie jak masz duza strate materialu bo w tych szachach czasami jeden ruch moze zawazyc na calej partii. |
4. | Im mniej jest figor na desce tym wieksza wartosc maja pionki i boxery, a mniejsza gluty i kameleony |
5. | Daz do zaglutowania krola przeciwnika, bo wtedy wystarczy go czyms zaatakowac i juz jest po partii. |
6. | Trzymaj boxera na wolnej linni, wtedy bedziesz mogl zdejmowac wszystkie figury, ktore stana na linni Twojego krola. |
7. | Proboj ustawic kameleona na swojej linni przemiany w sasiedztwie pionka przeciwnika, daje to nieocenione profity. |
8. | Daz do promocji pionkow i utrudniaj promowanie przeciwnikowi. |
9. | Blokuj figury przeciwnika pionkami i kameleonami. |
10. |
8 |
|||||||||
7 |
|||||||||
6 |
|||||||||
5 |
Wyjsciowa pozycja w szachach australijskich.. |
||||||||
4 |
|||||||||
3 |
|||||||||
2 |
|||||||||
1 |
|||||||||
A |
B |
C |
D |
E |
F |
G |
H |