szachy_aust.JPG (12782 bytes)

 

 

 diament.gif (591 bytes) O szachach

 diament.gif (591 bytes) Zasady
 diament.gif (591 bytes) 10 przykazan dobrego australisty
 diament.gif (591 bytes) Kombinacje
 diament.gif (591 bytes) Sytuacje problematyczne
  diament.gif (591 bytes) I Australian Open w Polanicynew.gif (3972 bytes)
Image8.gif (5062 bytes)

 

 

 

 

Figury:

Szachy krol hetman wieza krolewska wieza hetmanska skoczek goniec pionek
Szachy australijskie krol hetman glu boxer skoczek kameleon pionek

 


 

Zasady gry:

krol Porusza sie i bije identycznie jak w szachach, moze roszowac.
hetman Porusza sie i bije jak w szachach z jednym wyjatkiem: moze przeskoczyc przez figure stojaca napolu tuz przed, za lub obok niego, w linni prostej lub na ukos.
glut Porusza sie jak hetman z szachow. Istota gluta (z ang: glue: klej) jest to, ze wszystkie sasiadujace z nim figury przeciwnika sa tzw. zaglutowane czyli nie moga sie ruszyc (wlacznie z krolem). Glut nie bije
boxer Boxer porusza sie identycznie jak szachowa wieza, jednak ma zupelnie inne wlasciwosci: bije na polu, ktore znajduje sie na przecieciu lini (nie diagonali) na ktorej stoi boxer i krola tego samego koloru.
skoczek Porusza sie i bije tak jak zwykly skoczek, tylko ze ma o jedno pole dluzszy zasieg, tzn. 2 i 3 pola do przodu, tylu, w boki i o jedno w prawo i w lewo.
kameleon Porusza sie jak zwykly goniec, jednak sam w sobie nie posiada wlasciwosci bijacych. Jedyna zaleta kameleona jest jego zdolnosc upodabniania sie do figur przeciwnika ktore stoja w najblizszym jego sasiectwie. np. kameleon stojacy kolo hetmana i skoczka ma wlasciwosci tych dwoch figor jedoczesnie, jednak w chwili opuszczenia ich sasiectwa staje sie znowu bezuzyteczny.
pionek Porusza sie jak wieza, jednak np. bialy pionek nie moze znajdowac sie na linni pierwszej. Pionek podlega promocji i moze zamienic sie w dowolna figure oprocz krola. Dosyc skomplikowana sprawa sa wlasciwosci bijace pionka: sam jeden pionek niczego nie moze zbic, figura zostaje zbita jezeli stoi pomiedzy dwoma pionkami w linni prostej. np. pionki stoja na e4 i g4 wiec figura stojaca na f4 jest bita (po prostu zdejmowana)

 


 

Zasady gry w Szachy australijskie:

1. Gra nie polega na zamatowaniu krola przeciwnika, tylko jego zbiciu. Przyznam ze brzmi to co najmniej dziwnie, ale po przeczytaniu reszty regul wszystko mam nadzieje sie wyjasni.
2. Jezeli krol przeciwnika jest zaglutowany to wystarczy go zaatakowac dowolna inna figura posiadajaca wlasciwosci bijace i jest koniec partii, nawet wtedy gdy krol ma pole ucieczkii (ale jest zaglutowany i nie moze sie ruszyc).
3. Jezeli krol przeciwnika znajdzie sie na polu przeciecia liniowego Twojego krola i boxera, jest automatycznie zdejmowany z szachownicy i wygrywsz partie. Niewazne ze Twoj boxer stanal na polu bitym przez np. skoczka przeciwnika bo boxer zdazyl w czasie swojego ruchu udezyc i powalic krola przeciwnika.
4. Jezeli kamelon znajdzie sie na polu przemiany i w sasiedztwie pionka przeciwnika to upodabnia sie do tego pionka i jednoczesnie sie promuje jest wiec wszystkimi figurami naraz. zobacz
5. Zalozmy ze przeciwnik dal Ci mata (w sesie szachowym) to wcale nie oznacza ze przegrales bo mozesz np. zaglutowac figure, ktora cie matuje, albo w miare mozliwosci zbic ja boxerem, lub jezeli stoi pomiedzy twoimi dwoma pionkami po prostu ja zdiac.
6. Jezeli przeciwnik zagral na pole, lub zbil Ci figure ktora stoi w bezposrednim liniowym sasiedztwie twoich dwoch pionkow to ja zdejmujesz i wykonujesz jeszcze roch.
7. Zalozmy ze biale pionki stoja na b4 i d4 a czarny pionek na a4, jezeli w tym momecie zawodnik grajacy czarnymi zagra pionkiem na c4 zaistnieje tzw. miedzyczas czyli jednoczesnie zostaje zbity bialy pionek na b4 i czarny na c4 a nastepny roch nalezy do czarnych. zobacz
8. Krol nie moze podchodzic bezposrednio pod kameleona (jednak moze wchodzic na pole dzialania kameleona gdyz on sam w sobie nie ma wlasciwosci bijacych). Kameleon natomiast moze podchodzic pod krola i sie do niego upodobnic.
9. Kiedy figura jest zaglutowana traci wszystkie swoje właściwości i nie można się do niej upodobnić kameleonem.

 

 

10 przykazan dobrego Australijczyka

1. Siadajac do partii szachow australijskich zapomnij o zasadach obowiazujacych w normalnych szachach.
2. Nie przejmuj sie ze na poczatku ta gra wyda Ci sie chora i cholernie trudna, tez to niedawno przezywalem.
3. Nie przejmuj sie jak masz duza strate materialu bo w tych szachach czasami jeden ruch moze zawazyc na calej partii.
4. Im mniej jest figor na desce tym wieksza wartosc maja pionki i boxery, a mniejsza gluty i kameleony
5. Daz do zaglutowania krola przeciwnika, bo wtedy wystarczy go czyms zaatakowac i juz jest po partii.
6. Trzymaj boxera na wolnej linni, wtedy bedziesz mogl zdejmowac wszystkie figury, ktore stana na linni Twojego krola.
7. Proboj ustawic kameleona na swojej linni przemiany w sasiedztwie pionka przeciwnika, daje to nieocenione profity.
8. Daz do promocji pionkow i utrudniaj promowanie przeciwnikowi.
9. Blokuj figury przeciwnika pionkami i kameleonami.
10.

 


 

c_bo_na_b.gif (3377 bytes)

c_kon_na_c.gif (3936 bytes)

c_goniec_na_b.gif (3582 bytes)

c_hetman_na_c.gif (4027 bytes)

c_krol_na_b.gif (4945 bytes)

c_goniec_na_c.gif (3353 bytes)

c_kon_na_b.gif (4317 bytes)

c_wieza_na_c.gif (3208 bytes)

8

c_pion_na_c.gif (2667 bytes)

c_pion_na_b.gif (2837 bytes)

c_pion_na_c.gif (2667 bytes)

c_pion_na_b.gif (2837 bytes)

c_pion_na_c.gif (2667 bytes)

c_pion_na_b.gif (2837 bytes)

c_pion_na_c.gif (2667 bytes)

c_pion_na_b.gif (2837 bytes)

7

b.gif (1627 bytes)

c.gif (1608 bytes)

b.gif (1627 bytes)

c.gif (1608 bytes)

b.gif (1627 bytes)

c.gif (1608 bytes)

b.gif (661 bytes)

c.gif (1608 bytes)

6

c.gif (1608 bytes)

b.gif (1627 bytes)

c.gif (1608 bytes)

b.gif (1627 bytes)

c.gif (1608 bytes)

b.gif (1627 bytes)

c.gif (1608 bytes)

b.gif (1627 bytes)

5

Wyjsciowa pozycja w szachach australijskich..

b.gif (1627 bytes)

c.gif (1608 bytes)

b.gif (1627 bytes)

c.gif (1608 bytes)

b.gif (1627 bytes)

c.gif (1608 bytes)

b.gif (1627 bytes)

c.gif (1608 bytes)

4

c.gif (1608 bytes)

b.gif (1627 bytes)

c.gif (1608 bytes)

b.gif (1627 bytes)

c.gif (1608 bytes)

b.gif (1627 bytes)

c.gif (1608 bytes)

b.gif (1627 bytes)

3

b_pion_na_b.gif (3531 bytes)

b_pion_na_c.gif (3154 bytes)

b_pion_na_b.gif (3531 bytes)

b_pion_na_c.gif (3154 bytes)

b_pion_na_b.gif (3531 bytes)

b_pion_na_c.gif (3154 bytes)

b_pion_na_b.gif (3531 bytes)

b_pion_na_c.gif (3154 bytes)

2

b_boxer_na_c.gif (3713 bytes)

b_kon_na_b.gif (4936 bytes)

b_goniec_na_c.gif (3806 bytes)

b_hetman_na_b.gif (5311 bytes)

b_krol_na_c.gif (4558 bytes)

b_goniec_na_b.gif (4427 bytes)

b_kon_na_c.gif (4269 bytes)

b_wieza_na_b.gif (3873 bytes)

1

A

B

C

D

E

F

G

H

 

back.gif (24738 bytes)